ładowanie
Menu
Pracodawca zbada trzeźwość pracownika

Projektowane zmiany

Pod koniec maja tego roku Rządowe Centrum Legislacji udostępniło na swojej stronie internetowej projekt z dnia 17 maja 2021 r. ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[1]. Projektowane zmiany przewidują w szczególności wprowadzenie:

  1. uprawnienia pracodawcy do przeprowadzenia prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników (a także kontroli spożycia przez pracownika środków działających podobnie do alkoholu) - kontrola taka będzie mogła odbyć się pod warunkiem spełnienia określonych w ustawie przesłanek;
  2. kompleksowej regulacji wskazującej na podstawy niedopuszczenia przez pracodawcę do wykonywana pracy pracownika, w stosunku do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu (lub środka działającego podobnie do alkoholu) lub spożywał alkohol (zażywał taki środek) w czasie pracy.

Aktualnie zasady, według których przeprowadzona może zostać kontrola trzeźwości pracownika reguluje ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości przeciwdziałaniu alkoholizmowi w art. 17. W świetle tego przepisu, badanie stanu trzeźwości można przeprowadzić wyłącznie w przypadku spełnienia łącznie dwóch następujących warunków:

  1. badanie odbywa się na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej lub pracownika, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy,
  2. badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (policja), z kolei zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

W aktualnym stanie prawnym brak jest zatem podstaw prawnych do samodzielnego przeprowadzania przez pracodawcę kontroli pracowników na obecność alkoholu. Jednocześnie w polskim systemie prawnym na próżno poszukiwać analogicznej regulacji określającej procedurę badania pracowników na obecność środków działających podobnie do alkoholu.

Tymczasem zgodnie z projektowanymi zmianami pracodawca będzie uprawniony do wprowadzenia w swoim zakładzie pracy kontroli trzeźwości pracowników jak również kontroli pracowników na obecność środków działających podobnie do alkoholu w ich organizmach pod warunkiem, że jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia pracodawcy. Pracodawca będzie wówczas zobligowany do ustalenia w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy) następujących kwestii:

- grupy lub grupy pracowników objętych kontrolą;

- metody kontroli;

- sposobu jej przeprowadzenia.

Pracodawca przy formułowaniu wewnątrzzakładowych regulacji w ww. zakresie będzie musiał wziąć pod uwagę, że kontrola nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Jednocześnie pracodawca będzie miał obowiązek poinformowania pracowników o wprowadzeniu kontroli, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.

Według tak wewnętrznie ustalonych zasad pracodawca będzie miał możliwość przeprowadzić badanie na obecność alkoholu (lub środków działających podobnie do alkoholu), co zatem istotne – badanie takie nie będzie mogło prowadzić do uzyskania wyniku zawartości alkoholu (środków podobnych) w organizmie pracownika[2]. Co za tym idzie, pracodawca nie będzie uprawniony do posługiwania się podczas kontroli urządzeniem wskazującym np. na stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu, a jedynie na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu lub jego brak. Takie rozwiązania umożliwiają urządzenia, które za pomocą kontrolki w odpowiednim kolorze informują czy osoba znajduje się po spożyciu alkoholu czy też nie.

Z punktu widzenia pracodawcy istotnym będzie, aby zadbał on o odpowiednie udokumentowanie oraz wiarygodność wyniku z przeprowadzonej przez siebie kontroli. Będzie to pomocne w razie ewentualnego postępowania sądowego mogącego powstać pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.

Dane osobowe

Ponadto nowe przepisy poruszają również kwestię okresu przechowywania przez pracodawcę danych osobowych w postaci informacji wskazującej na obecność alkoholu w organizmie pracownika/środków podobnych.

Na ten moment, zgodnie z art. 22(1b) § 1 Kodeksu pracy, zgoda pracownika może stanowić podstawę przetwarzania przez pracodawcę tzw. wrażliwych danych osobowych (art. 9 ust. 1 RODO), wyłącznie w przypadku, gdy przekazanie tych danych osobowych następuje z inicjatywy pracownika. Należy zatem przyjąć, że pracodawca może przetwarzać informację o obecności alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika, jedynie za zgodą wyrażoną z inicjatywy tego pracownika.

Projektowana zmiana natomiast będzie stanowić niezależną podstawę prawną do przetwarzania przez pracodawcę ww. danych. Nowe przepisy ustanawiają bowiem zasadę ogólną, że informację o obecności alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie pracownika umieszcza się w aktach osobowych pracownika i przechowuje przez okres nieprzekraczający sześciu miesięcy od dnia jej zebrania.

Jednocześnie od tej reguły są przewidziane następujące odstępstwa:

- w przypadku zastosowania kary upomnienia, kary nagany lub kary pieniężnej informację taką pracodawca przechowuje w aktach osobowych pracownika do czasu uznania kary za niebyłą, zgodnie z art. 113 Kodeksu pracy;

- w przypadku, w którym informacja taka może stanowić lub stanowi dowód w postępowaniu, a pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania, okres przechowywania ulega przedłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.

Po upływie ustalonych terminów informacja wskazującej na obecność alkoholu/ środków podobnych w organizmie pracownika podlega zniszczeniu.

Niedopuszczenie pracownika do pracy

Ponadto projekt ustawy porusza zagadnienie niedopuszczenia przez pracodawcę do wykonywana pracy pracownika, w stosunku do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu (lub środka działającego podobnie do alkoholu) lub spożywał alkohol (lub zażywał taki środek działający podobnie do alkoholu) w czasie pracy.

Przewidziano dwa tryby prowadzące do powyższego:

  1. w wyniku przeprowadzenia prewencyjnej kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu, pracodawca uzyska wynik wskazujący na znajdowanie się przez pracownika w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu albo
  2. na podstawie uzasadnionego podejrzenia pracodawcy – w uzasadnieniu do projektu ustawy wskazuje się, że tryb ten odnosi się do pracowników nieobjętych kontrolą trzeźwości lub kontrolą na obecność środków działających podobnie do alkoholu (zarówno w przypadku, gdy pracodawca w ogóle nie wprowadził takich kontroli, jak i w odniesieniu do części pracowników, którzy nie spełniają ustawowych przesłanek objęcia kontrolą).

 

Środki działające podobnie do alkoholu

Z racji tego, że projektowane zmiany nie zawierają definicji legalnej „środków działających podobnie do alkoholu”, w ustawie zawarto także delegację dla ministra właściwego do spraw zdrowia, który w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem właściwym do spraw pracy ma określić, w drodze rozporządzenia wykaz takich środków.

 

Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

 

Przypisy:

[1] https://legislacja.gov.pl/projekt/12347305.

[2] Projektowany art. 22(1c) § 4 Kodeksu pracy: „Kontrola trzeźwości obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego polegające na stwierdzeniu obecności albo braku alkoholu w organizmie pracownika.”

 

Zdjęcie z Pexels

O czym piszemy?
nierówne traktowanie kpc procedura cywilna prawa konsumenta konsument materiał reklamowy współpraca reklamowa twórca online treści sponsorowane influencer reklama uokik social media influencer marketing kontrola trzeźwości badanie trzeźwości sklep internetowy regulamin sprzedaży obowiązek informacyjny usługa cyfrowa handel elektroniczny dyrektywa 2019/2161 dyrektywa Omnibus ochrona osób zgłaszających naruszenia prawa Dyrektywa 2019/1937 sygnaliści work-life balance elastyczna organizacja pracy urlop rodzicielski urlop opiekuńczy urlop ojcowski opisowość znaku szczepienia znak dźwiękowy pracownik kontrola trzeźwości pracownika alkohol kontrola kolor znak graficzny opis znaku Sąd UE znak towarowy gry hazardowe gra losowa legalny konkurs konkurs loteria promocyjna loteria e-commerce ocena podobieństwa inkorporacja znaku początek znaku obowiązek informacyjny instytucja finansowa pracownicze plany kapitałowe administrator danych PPK rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych rażące niedbalstwo rozporządzenie 2016/679 przetwarzanie danych dane osobowe zgoda RODO ubezpieczenia umowa o dzieło ZUS kodeks pracy wynagrodzenie płeć mobbing dyskryminacja prawo pracy dowód publiczne rozpowszechnianie Dyrektywa 2001/29/WE prawa autorskie lista pending ogólnie uznane dowody naukowe komunikacja elektroniczna informacja handlowa newsletter marketing usługi elektroniczne prawo telekomunikacyjne ecommerce renomowany znak towarowy renoma ocena całościowa sąd suplementy diety żywność rozporządzenie 1924/2006 oświadczenia zdrowotne oświadczenia nieswoiste sprzeczność z porządkiem publicznym wtórna zdolność odróżniająca zdolność odróżniająca Rozporządzenie 2017/1001 unieważnienie bezwzględne podstawy odmowy rejestracji znaku dobre obyczaje EUIPO znaki towarowe oznakowanie life sciences własność intelektualna CE recepta TSUE oprogramowanie medyczne oprogramowanie wyroby medyczne
Najnowsze artykuły
Tagi
Najnowsze
Do góry
nierówne traktowanie kpc procedura cywilna prawa konsumenta konsument materiał reklamowy współpraca reklamowa twórca online treści sponsorowane influencer reklama uokik social media influencer marketing kontrola trzeźwości badanie trzeźwości sklep internetowy regulamin sprzedaży obowiązek informacyjny usługa cyfrowa handel elektroniczny dyrektywa 2019/2161 dyrektywa Omnibus ochrona osób zgłaszających naruszenia prawa Dyrektywa 2019/1937 sygnaliści work-life balance elastyczna organizacja pracy urlop rodzicielski urlop opiekuńczy urlop ojcowski opisowość znaku szczepienia znak dźwiękowy pracownik kontrola trzeźwości pracownika alkohol kontrola kolor znak graficzny opis znaku Sąd UE znak towarowy gry hazardowe gra losowa legalny konkurs konkurs loteria promocyjna loteria e-commerce ocena podobieństwa inkorporacja znaku początek znaku obowiązek informacyjny instytucja finansowa pracownicze plany kapitałowe administrator danych PPK rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych rażące niedbalstwo rozporządzenie 2016/679 przetwarzanie danych dane osobowe zgoda RODO ubezpieczenia umowa o dzieło ZUS kodeks pracy wynagrodzenie płeć mobbing dyskryminacja prawo pracy dowód publiczne rozpowszechnianie Dyrektywa 2001/29/WE prawa autorskie lista pending ogólnie uznane dowody naukowe komunikacja elektroniczna informacja handlowa newsletter marketing usługi elektroniczne prawo telekomunikacyjne ecommerce renomowany znak towarowy renoma ocena całościowa sąd suplementy diety żywność rozporządzenie 1924/2006 oświadczenia zdrowotne oświadczenia nieswoiste sprzeczność z porządkiem publicznym wtórna zdolność odróżniająca zdolność odróżniająca Rozporządzenie 2017/1001 unieważnienie bezwzględne podstawy odmowy rejestracji znaku dobre obyczaje EUIPO znaki towarowe oznakowanie life sciences własność intelektualna CE recepta TSUE oprogramowanie medyczne oprogramowanie wyroby medyczne
Czy dyskryminacja w pracy oznacza także nierówne traktowanie?
Prawo do rozmyślenia się. Konsument na zakupach internetowych
Postępowanie z udziałem konsumentów – nowe regulacje w zakresie procedury cywilnej
Oznaczanie reklam w mediach społecznościowych według wytycznych Prezesa UOKIK
Badanie trzeźwości pracownika – projektowane zmiany w Kodeksie pracy