Obowiązek informowania ZUS o zawartych umowach o dzieło już od 1 stycznia 2021 r.
Od 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacji o zawartych umowach o dzieło. Obowiązek ten spoczywa na płatniku składek lub osobie fizycznej zlecającej dzieło. W dniu 20.11.2020 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej1 określający zakres informacji dotyczących zawartych umów o dzieło, które będą przekazywane do ZUS.
Rozporządzenie określa wzór dokumentu RUD, za pomocą którego do ZUS przekazywane będą następujące dane dotyczące zawartej umowy o dzieło:
-
Dane zamawiającego wykonanie umowy o dzieło, w tym: NIP, REGON, PESEL (a w przypadku braku numeru PESEL - rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz data urodzenia), imię i nazwisko, nazwa skrócona, adres, numer telefonu i adres e-mail;
-
Dane wykonawcy umowy o dzieło, w tym: PESEL (a w przypadku braku numeru PESEL - rodzaj, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz data urodzenia), imię i nazwisko, adres zamieszkania i adres do korespondencji (w tym numer telefonu i adres e-mail);
-
Informacja o zawartych umowach o dzieło, w tym: data zawarcia umowy, data rozpoczęcia wykonywania dzieła, data zakończenia wykonywania dzieła, przedmiot umowy, liczba zawartych umów o dzieło.
-
Oświadczenie o zgodności podanych danych ze stanem faktycznym.
Obowiązek przekazywania do ZUS informacji o zawartych przez płatnika umowach o dzieło przewidziany został w specustawie z dnia 31 marca 2020 r.2, w której oprócz wsparcia w związku ze stanem epidemii, wprowadzono również zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Od 1 stycznia 2021 r. płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło ma obowiązek informować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Informacje o zawartych umowach o dzieło będą ewidencjonowane na koncie płatnika składek. Konsekwencją braku zgłoszenia umowy o dzieło do ZUS może być nałożenie kary grzywny do 5000 zł.
Zgodnie z uzasadnieniem do specustawy z dnia 31 marca 2020 r. celem wprowadzonej zmiany było umożliwienie ZUS weryfikowania istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych osób wykonujących umowy nazwane umowami o dzieło.
Należy pamiętać, że w przypadku zakwestionowania przez ZUS zasadności zawartej umowy o dzieło i ustalenia, że taka umowa powinna być zakwalifikowana np. jako umowa zlecenie lub umowa o pracę, a w konsekwencji ustalenia, że wykonawca podlega obowiązkowym ubezpieczeniom, może się to wiązać z koniecznością zapłaty zaległych składek.
Zespół Kancelarii
1 Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych, informacji o zawartych umowach o dzieło oraz innych dokumentów.
2 Ustawia z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.