ładowanie
Menu
Znaki towarowe sprzeczne z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami

Rozporządzenie nr 2017/1001 w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej (1) jako jedną z podstaw odmowy rejestracji w art. 7 ust. 1 lit. f) wskazuje sprzeczność z porządkiem publicznym lub z dobrymi obyczajami. Przepis ten z pewnością rzadziej stanowi podstawę rozstrzygnięć organów o odmowie udzielenia albo unieważnieniu prawa ochronnego na dane oznaczenie niż np. podstawa braku zdolności odróżniającej czy też opisowy charakter znaku. Niemniej, jak pokazuje praktyka, do rejestracji zgłaszane są również takie oznaczenia, które w ocenie właściwych instytucji unijnych pozostają w sprzeczności z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami.

Sprawa znaku „La Mafia”

W wyroku wydanym w pierwszym kwartale 2018 r. Sąd potwierdził decyzje ekspertów Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o unieważnieniu następującego słowno-graficznego znaku towarowego, zgłoszonego dla towarów i usług w klasach 25, 35 i 43 Klasyfikacji Nicejskiej (2):

Logo La Mafia

Ciekawa wydaje się okoliczność, że na etapie rejestracji w 2007 r. eksperci EUIPO nie dopatrzyli się naruszenia przez znak przepisu art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 207/2009 (3) (aktualnie art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 2017/1001). Dopiero na skutek wniosku o unieważnienie, złożonego przez Republikę Włoską w 2015 r., początkowo Urząd, a następnie Sąd stwierdził istnienie w tym przypadku bezwzględnej podstawy odmowy rejestracji znaku.     

Znaki sprzeczne z porządkiem publicznym 

Przesłanki określone w art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 207/2009 (odpowiednio art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 2017/1001) zostały doprecyzowane w części 2, sekcji 4, rozdziale 7 przewodnika EUIPO „Guidelines for examination of European Union trade marks ” (4). W tym kontekście „porządek publiczny” należy rozumieć jako zbiór prawa Unii, mającego zastosowanie w danej dziedzinie, jak również porządek prawny ustalony w Traktatach i prawie wtórnym UE, które odzwierciedlają wspólne pojmowanie pewnych podstawowych zasad i wartości, takich jak prawa człowieka. Uzupełnieniem powyższej definicji „dobrych obyczajów” jest przykładowa lista osób i organizacji, ujęta w załączniku do wspólnego stanowiska Rady 2001/931/PESC z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie zastosowania szczególnych środków w celu zwalczania terroryzmu (Dz.U. 2001, L 344, s. 93) (5), do którego odnoszą się wytyczne EUIPO dotyczące rozpatrywania spraw zgłoszeń znaków towarowych. Zgodnie z zasadami określonymi w przewodniku EUIPO, każde zgłoszone/zarejestrowane oznaczenie, które może zostać uznane za wspierające lub przynoszące korzyść jakiemukolwiek podmiotowi wymienionemu na ww. liście zostanie odrzucone/unieważnione jako sprzeczne z dobrymi obyczajami.    

Wprawdzie uprawniony do znaku podnosił, że organizacja „mafia” ani jej członkowie nie zostali uwzględnieni w ww. wykazie, jednak pamiętać trzeba, że wykaz nie ma charakteru wyczerpującego (co wynika wprost z treści przewodnika EUIPO). Ponadto, Sąd zwrócił uwagę, że „ocena istnienia podstawy odmowy rejestracji, o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia nr 207/2009, nie może być oparta na sposobie postrzegania charakterystycznym dla części właściwego kręgu odbiorców, której nic nie szokuje, ani też na sposobie postrzegania charakterystycznym dla części właściwego kręgu odbiorców, którą można łatwo urazić, lecz powinna opierać się na kryterium rozsądnej osoby, cechującej się przeciętnym progiem wrażliwości i tolerancji” (6). Sąd uzasadnił swoje rozstrzygnięcie również stwierdzeniem, że słowo „mafia” jest pojęciem powszechnie rozumianym jako organizacja przestępcza, której działanie opiera się na stosowaniu przemocy dla celów skutecznego prowadzenia nielegalnej działalności (działalności poważnie naruszającej porządek publiczny). Przesłanki te świadczą zatem o prawidłowym zastosowaniu przez EUIPO przepisu art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 207/2009 w celu unieważnienia znaku „La Mafia”.      

Znaki sprzeczne z dobrymi obyczajami 

W przewodniku EUIPO znalazło się również doprecyzowanie „dobrych obyczajów” w kontekście podstaw odmowy rejestracji/unieważnienia znaków towarowych. Pojęcie to zostało określone jako wartości wprawdzie subiektywne, które jednak w miarę możliwości powinny być obiektywnie stosowane przez ekspertów EUIPO. Wskazano, że przepis art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 207/2009 wyklucza w szczególności rejestrację znaku zawierającego bluźniercze, rasistowskie, dyskryminujące lub obraźliwe słowa lub wyrażenia, z zastrzeżeniem jednak, że znaczenie takie musi być jednoznaczne i jasno wyrażone przez dane oznaczenie. Punktem odniesienia w takich sprawach powinno być postrzeganie przez rozsądnego konsumenta cechującego się przeciętnym stopniem wrażliwości i tolerancji. (7) 

Ciekawa wydaje się okoliczność, że praktyczną wskazówką przy ocenie znaków pod kątem ich zgodności z dobrymi obyczajami może być również ustawodawstwo krajowe i praktyka państw członkowskich. Mogą one bowiem stanowić cenną podpowiedź, w jaki sposób dane kategorie oznaczeń są postrzegane przez właściwy krąg odbiorców w państwie członkowskim. Wprawdzie pozostawanie w sprzeczności z porządkiem prawnym państwa członkowskiego z tego tytułu nie przekreśla rejestracji znaku unijnego, jednak fakt ten powinien być uwzględniony jako materiał dowodowy w postępowaniu przed EUIPO. Przykładem ilustrującym zastosowanie art. 7 ust. 1 lit. f) rozporządzenia 207/2009 w zakresie sprzeczności z dobrymi obyczajami może być odmowa rejestracji oznaczenia przedstawiającego godło byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich:

Jak wynika z uzasadnienia wyroku Sądu(8), pod rozstrzygnięcie którego trafiła sprawa rejestracji ww. znaku, ustawodawca węgierski zakazał niektórych form używania „symboli despotyzmu”, w tym sierpa i młota oraz czerwonej gwiazdy pięcioramiennej. Okoliczność ta ułatwiła więc ekspertom EUIPO określenie sposobu postrzegania symbolu przez dany krąg potencjalnych odbiorców.       

 

 

Przypisy:

1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej (Dz.U. L 154 z 16.6.2017)

2. Wyrok Sądu z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie T-1/17, dostępny pod adresem: http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=200262&pageIndex=0&doclang=PL&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=5220681  

3.  Rozporządzenie Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego (Dz.U. L 78 z 24.3.2009); obecnie obowiązujące w tym zakresie są przepisy zastąpione przez rozporządzenia nr 2017/1001

4. Dokument dostępny pod adresem: https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/contentPdfs/trade_marks/Draft_Guidelines_WP_1_2017/11_part_b_examination_section_4_AG_chap_7_article_7-1-f_clean_2017_en.pdf 

5. Dokument dostępny pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001E0931&from=PL 

6. Por. także inne orzeczenia Sądu wymienione w pkt 26 cytowanego wyroku w sprawie T-1/17

7. Por. wyrok Sądu z dnia 9 marca 2012 r. w sprawie T-417/10

8.  Wyrok Sądu z dnia 20 września 2011 r. w sprawie T-232/10

Zdjęcie: www.freepik.com

 

O czym piszemy?
nierówne traktowanie kpc procedura cywilna prawa konsumenta konsument materiał reklamowy współpraca reklamowa twórca online treści sponsorowane influencer reklama uokik social media influencer marketing kontrola trzeźwości badanie trzeźwości sklep internetowy regulamin sprzedaży obowiązek informacyjny usługa cyfrowa handel elektroniczny dyrektywa 2019/2161 dyrektywa Omnibus ochrona osób zgłaszających naruszenia prawa Dyrektywa 2019/1937 sygnaliści work-life balance elastyczna organizacja pracy urlop rodzicielski urlop opiekuńczy urlop ojcowski opisowość znaku szczepienia znak dźwiękowy pracownik kontrola trzeźwości pracownika alkohol kontrola kolor znak graficzny opis znaku Sąd UE znak towarowy gry hazardowe gra losowa legalny konkurs konkurs loteria promocyjna loteria e-commerce ocena podobieństwa inkorporacja znaku początek znaku obowiązek informacyjny instytucja finansowa pracownicze plany kapitałowe administrator danych PPK rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych rażące niedbalstwo rozporządzenie 2016/679 przetwarzanie danych dane osobowe zgoda RODO ubezpieczenia umowa o dzieło ZUS kodeks pracy wynagrodzenie płeć mobbing dyskryminacja prawo pracy dowód publiczne rozpowszechnianie Dyrektywa 2001/29/WE prawa autorskie lista pending ogólnie uznane dowody naukowe komunikacja elektroniczna informacja handlowa newsletter marketing usługi elektroniczne prawo telekomunikacyjne ecommerce renomowany znak towarowy renoma ocena całościowa sąd suplementy diety żywność rozporządzenie 1924/2006 oświadczenia zdrowotne oświadczenia nieswoiste sprzeczność z porządkiem publicznym wtórna zdolność odróżniająca zdolność odróżniająca Rozporządzenie 2017/1001 unieważnienie bezwzględne podstawy odmowy rejestracji znaku dobre obyczaje EUIPO znaki towarowe oznakowanie life sciences własność intelektualna CE recepta TSUE oprogramowanie medyczne oprogramowanie wyroby medyczne
Najnowsze artykuły
Tagi
Najnowsze
Do góry
nierówne traktowanie kpc procedura cywilna prawa konsumenta konsument materiał reklamowy współpraca reklamowa twórca online treści sponsorowane influencer reklama uokik social media influencer marketing kontrola trzeźwości badanie trzeźwości sklep internetowy regulamin sprzedaży obowiązek informacyjny usługa cyfrowa handel elektroniczny dyrektywa 2019/2161 dyrektywa Omnibus ochrona osób zgłaszających naruszenia prawa Dyrektywa 2019/1937 sygnaliści work-life balance elastyczna organizacja pracy urlop rodzicielski urlop opiekuńczy urlop ojcowski opisowość znaku szczepienia znak dźwiękowy pracownik kontrola trzeźwości pracownika alkohol kontrola kolor znak graficzny opis znaku Sąd UE znak towarowy gry hazardowe gra losowa legalny konkurs konkurs loteria promocyjna loteria e-commerce ocena podobieństwa inkorporacja znaku początek znaku obowiązek informacyjny instytucja finansowa pracownicze plany kapitałowe administrator danych PPK rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych rażące niedbalstwo rozporządzenie 2016/679 przetwarzanie danych dane osobowe zgoda RODO ubezpieczenia umowa o dzieło ZUS kodeks pracy wynagrodzenie płeć mobbing dyskryminacja prawo pracy dowód publiczne rozpowszechnianie Dyrektywa 2001/29/WE prawa autorskie lista pending ogólnie uznane dowody naukowe komunikacja elektroniczna informacja handlowa newsletter marketing usługi elektroniczne prawo telekomunikacyjne ecommerce renomowany znak towarowy renoma ocena całościowa sąd suplementy diety żywność rozporządzenie 1924/2006 oświadczenia zdrowotne oświadczenia nieswoiste sprzeczność z porządkiem publicznym wtórna zdolność odróżniająca zdolność odróżniająca Rozporządzenie 2017/1001 unieważnienie bezwzględne podstawy odmowy rejestracji znaku dobre obyczaje EUIPO znaki towarowe oznakowanie life sciences własność intelektualna CE recepta TSUE oprogramowanie medyczne oprogramowanie wyroby medyczne
Czy dyskryminacja w pracy oznacza także nierówne traktowanie?
Prawo do rozmyślenia się. Konsument na zakupach internetowych
Postępowanie z udziałem konsumentów – nowe regulacje w zakresie procedury cywilnej
Oznaczanie reklam w mediach społecznościowych według wytycznych Prezesa UOKIK
Badanie trzeźwości pracownika – projektowane zmiany w Kodeksie pracy